tisdag 17 augusti 2010

Vem kan man lita på?

Man vill få oss att använda betalkorten mer och mer. Att hantera kontanter är besvärligt, kostsamt och väldans farligt. Och visst känns det tryggare med mindre pengar i plånboken ibland. "Kom och slå ner mig" liksom..."jag har ändå inget att ta...ha ha...argh...aj"

Men inte känns det så tryggt när kyparen på lokalbaren i Nairobi stoppar kortet i bröstfickan och visslande försvinner in bakom ett draperi.

Att förlita sig på sitt betalkort, och lojt driva runt i samhället med tom plånbok, ställer ju också vissa motkrav. Vi betalar avgifter för att få använda kortet. Köpmännen betalar ännu mer avgifter för att få ta emot våra kortbetalningar. Kontanterna försvinner från spelplanen. (Hur kommer framtidens Monopol se ut förresten...?). m å s t e korten fungera, no matter what!

Jag har varit med om för många händelser på för kort tid för att känna mig helt trygg i denna framtid...

  • Jag och Hjärtat åker till Las Vegas. I min ungdom hade jag gått till banken och köpt resecheckar. Sånt för man inte längre. Det finns ju betalkort. Tryggt och säkert. Jag traskar ändå in på banken för att kontrollera att det inte finns några restriktioner för att använda det i utlandet.

    -"Tuta och kör" sa dom (ja ungefär i alla fall).
    Men nej. Kalla handen vid köpförsök. Kalla handen vid uttagsautomaten.
    -"Konstigt" sa banken...
    -"Fattigt", tyckte jag...

  • Jag och Hjärtat tar en snabb sväng in på IKEA i köpstaden i Mittens rike. Vi skulle ha lite grejor till vår nya lägenhet. Och värmeljus antar jag. Precis när vi börjar lassa på vagnen så hörs en röst i högtalarna. "Vi har problem med kortbetalningen. Endast kontanter idag..."

    Där stog några hundra personer med dignande vagnar, stirrade på varandra, slog ut med armarna och lommade iväg. Jobbigt för dom som åkt från Vilhelmina för att köpa platta paket. Jobbigt för IKEA personalen som fick en del färdigpackade vagnar att sortera tillbaks i hyllorna.

  • Jag, Hjärtat och Lillhjärtat besökte huvudstaden i helgen. Tropisk hetta. "Ska vi göra ett besök på Gröna Lund? Det kanske inte är så mycket folk där när det är så varmt..." Vi tog båten ut på Djurgården. Ställde oss i Grönans biljettkö. Då vänds en skylt ovanför luckan. "Ingen kortbetalning idag. Vi hänvisar till bankomaten". Jag tror att jag skulle stå i den kön ännu om jag ställt mig där. Tråkigt för familjer som rest långväga. Tråkigt för Lillhjärtat som sett fram emot Lustiga huset...

Man kan bara gissa vad sånt betyder i minskade inkomster för företagen. Jag hoppas att det kanske även betyder minskade utgifter för mig...men det vill man ju gärna bestämma om själv liksom.

Summering av detta?

Använd betalkort.
Lägg reservkontanter i strumpan.

1 kommentar:

  1. en till grej påtalom kort hände idag...skulle köpa 90!!! frimärken på OKQ8 (som är post oxå)med företagskortet. -Nej vi har problem med kortaparaten idag så du får hämta ut kontanter i bankomaten...kan inte hämta ut kontanter på företagskortet! Fick snällt lämna tillbaka frimärkena å åka därifrån...surt! L

    SvaraRadera