torsdag 17 september 2009

SJ, SJ, SJ...


Jag har skrivit om dom tidigare, och jag kommer att skriva om dom igen - dom 4 mest tungrövade institutionerna i Sverige - SJ, Posten, Telia och Försäkringskassan. Förra gången var det Telia som fick en skopa. Nu är det SJ's tur...


Modern har varit på besök i Mittens rike. Nu skulle hon åka vidare till min Syster i Stockholm. Vi bokade en 1:a klass biljett på X2000, och vi gjorde det i god tid. Hon skulle resa bekvämt. Få en kopp kaffe till den medhavda mackan. Kunna luta sig tillbaka och läsa en bok. Färdas med stil genom landskapet.
I Hudiksvall fick hon lämna tåget. "Banarbete". Alla man ut ur tåget. Bär all packning från tågstationen till busstationen. Där fick hon knö in sig på en överfull buss, så trång att bara en kunde läsa tidningen i sänder. Åka till Gävle, där hon fick gå på ett vanligt intercity tåg, och försöka leta upp en plats för resten av resan, och komma fram till Stockholm 1,45 senare än planerat. 1:a klass? Ja, kanske i SJ's ögon.


SJ hade chansen att lämna information om problemet på startstationen. På informationstavlan. I högtalarna. Nej, varför skall man göra det? På med boskapen och låt dom ta det som det kommer. "Dom skall vara glada att dom får åka med. Hur och när är väl inte så noga"...


Som alla dom andra Big 4 institutionerna så är kunden en bra bit utanför centrum. SJ's och Banverkets fokus var att laga spåren någonstans. Inte att ta hand om resenärerna som köpt biljetter. En ursäkt? Prisreduktion?? Gratis fika???


Jo, förmodligen...blä

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar