torsdag 26 februari 2009

Varför gör man inte som man tänker?

Dom som har ett jobb idag har förmodligen aldrig haft det bättre än nu. Räntorna är under 3%, skatten är lägre, man kan köpa en ny bil för halva priset, åka till Phuket i två veckor för 3900kr och...Ändå sparar "man". (Lucky bastards). Men till vad? Det finns en historia om mannen som hittade de allra vackraste underkläderna i fruns byrålåda efter att hon dött. Hon hade sparat dom till ett speciellt tillfälle. Det tillfället hann aldrig komma. Hon fick aldrig visa upp dom för sin man. Nä, använd finporslinet varje dag, gott folk. Drick mjölk i kristallglasen. Imorgon är en annan dag. Om den kommer över huvud taget...

Kommer man att ångra om man har för långsiktiga planer? Ja antagligen, om man inte får vara med! Det är klart att man skall göra det man vill just nu. Har man möjlighet att åka två veckor till Phuket - åk! Har man möjlighet att köpa en ny bil för halva priset - köp! Hjälp till att hålla Sverige rullande. Lev som vanligt. Du har aldrig haft samma möjlighet som nu att leva som vanligt.

Så, varför lever jag inte som jag lär? Varför tror inte jag som Hjärtat, att det alltid ordnar sig? Varför? Är det hjärnspöken som bestämmer för oss? Jag kan inte förstå andra som tänker som jag, men jag är ändå en av dom. Allting i min livsbubbla är precis detsamma som för ett år sedan. Inte mycket har förändrats. Om jag sparar 10 000 riksdaler idag, eller om jag använder dessa 10 000 riksdaler idag, så ser livet förmodligen ut på samma sätt i livsbubblan om ett år. Men jag har roligare idag. Så får det bli. Jag får kämpa lite med hjärnspökena. Full fart genom evigheten. Tjoho!...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar