onsdag 19 augusti 2009

Har du sett herr Kantarell?

Imorgon är det dags för den numera traditionella svampdagen för mig och Lilldottern. För en 5-åring handlar det mest om att dricka saft och äta bullar, fast man gör det i skogen istället för hemma. Så därför passade jag på att gå ut och plocka svamp idag, så att den biten av exkursionen är avklarad imorgon.

Jag gick timtals i den täta, svåråtkomliga urskogen som täcker så stora delar av Mittens rike. Till att börja med så gick jag och bara förundrades över den otroligt vackra natur som finns där ute. Och jag tänkte på hur skönt det är i skogen, och vad dåligt det är att man inte kommer ut lite oftare.

När plastpåsen efter några timmar fortfarande var tom, så började jag istället fundera över var dom j-la svamparna finns någonstans i detta myggtäta rike. Och om hur otroligt stor humor han hade när han skapade en skog som kryllar av oätliga svampar, medan kantarellerna som vi åtrår är så svårhittade. Jag gick och skissade på ett sarkastiskt blogginlägg om denna idioti som vi är ute på varje sensommar. Om att kantarellerna faktiskt bara kostar 19:90 kr/hg på ICA. Om att detta var sista gången för mig.

Men plötsligt bara hände det. Det förinställda larmet pep, och det var dags att hämta Lilldottern. Jag tog ut riktningen mot var jag trodde att bilen stog parkerad, och började gå däråt. Då! En glänta som lyste glatt orange. Ett kantarellskafferi. Pulsen gick upp. Jag plockade, fyllde en påse, plockade, fyllde en till...åh vilken lycka det kan vara att plocka svamp.

Men det blir också en hel del att rensa när man plockar svamp...
Det får Hjärtat ta tag i. Jag har ju tagit hem svamp för 400 kronor. Mitt dagsverke är avklarat.

Jag har sett herr Kantarell!

3 kommentarer:

  1. Jag bara älskar din blogg!!
    Den kan faktiskt få en riktigt grå dag att se lite ljusare ut. Tack.

    SvaraRadera
  2. Härligt att fylla frysen men skogens "gula guld"
    åH Det är så gott!!!

    SvaraRadera