tisdag 27 april 2010

Ocker?

Jag var i Thailand i Januari. Några sköna veckor i lugn och ro för en småföretagare på bristningsgränsen. Komma bort ett tag från Posten, Försäkringskassan, Fackföreningar, Röd-grönt, SJ och annat som motarbetar oss stackare...och Telia. Telia, ja. Dom har skickat "tackkortet" för att jag åkte utanför landets gränser nu. Dom må skylla på andra bolag, men dom är en del av den motbjudande gruppen. Att en radiovåg skall kunna bli mångtusenden kronor dyrare för att den flyger över landsgränser är ofattbart. Den fakturan skulle jag vilja benämna ocker. "Välkommen hem, dumsnut" skulle dom kunna trycka på den fakturan. Jag är inte överraskad. Jag är inte förvånad. Men förbannad!

Förra veckan var jag, Hjärtat och Lillhjärtat i Vemdalen. "Det behöver inte bli så dyrt". Har ni hört den förrut? Fjällresor är inte billiga! Det finns utgifter du inte kommer ifrån på en skidsemester. Liftkort t.ex. Och mat. Du kan åka till din stuga och laga lunch, men då förlorar du tid i backen. Det gäller att åka så många liftåk som möjligt för att få ner snittpriset. Det känns lite bättre.
Eller så äter du i backen. Utbudet är begränsat. Efter en timmes kö på Sibylla, så sitter du där med en torr hamburgare framför dig, men många hundra kronor fattigare.

Men det värsta då? Afterskin! Efter att betalat skidskola, skidhyra, liftkort, hamburgare (torr) och åkt hundratals liftåk för att få ner kostnaden lite (?) så vill pappa unna sig en kall öl på afterskin. Det är han värd. 59 kr för en flaska Carlsberg!?! Då har man inte kundvård som främsta strategi i företaget.

Jag läser - "Ocker är enligt svensk rätt ett brott där någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne, eller beroendeställning för att bereda sig själv förmån..."

Är det någonstans på jorden man är i trångmål, oförstånd, lättsinnig och i beroendeställning så är det på en afterski. "Ta hit den! Kosta vad det kosta vill"

Ocker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar