torsdag 11 juni 2009

Den blomstertid nu kommer...


Idag är det den sista dagen! Imorgon är det den första dagen!

Jag tycker att det är den sista dagen, för idag slutar Lilldottern på Dagis. Hon slutar dessutom på det bästa dagiset som finns i Mittens rike. Eller i hela världen förmodligen. Slut på tryggheten i sagornas värld. Hon har fått leva en tid bland tomtar & troll. Bland prinsar & prinsessor. Bland hjältarna på Sörängsbackens förskola. Jag känner en klump i halsen när man lämnar henne för sista gången. Hon skall börja förskolan till hösten. Jag var inte beredd på det här. Det går för fort.

Lilldottern tycker däremot att det är första dagen. Första dagen på det som hon tycker ska bli hennes första sommarlov. Första dagen på resten av hennes liv. Lilldottern har redan tagit steget in i skolvärlden. Jag kan förstå henne. Någonstans känner man igen spänningen. Känslan när man får tömma sina lådor och ta hem allt man har skapat under terminen. Ta bort alla namnlappar. Sudda ut allt. Hon har ingen aning om vart hon är på väg, men hon längtar. Tänk, vilken härlig känsla. Lyckost henne.


Men jag hoppas och tror att det inte går att sudda bort dessa åren. Dom har förmodligen format henne till vad hon skall bli, vad det nu än blir. Hoppas att hon aldrig glömmer. Hoppas att hon aldrig glömmer hjältarna på Sörängsbacken. Hoppas att dom aldrig glömmer vår prinsessa.


Den blomstertid nu kommer...



2 kommentarer:

  1. vi kommer aldrig att glömma Tintin, hur skulle vi kunna göra det?! Hon kommer att få det hur bra som helst och jag/vi önskar er all lycka till i framtiden!

    Ps. Hon ska börja i förskole-KLASS, förskolan har hon precis avslutat.. ;) //En av hjältarna på Söräng ;)

    SvaraRadera