måndag 1 juni 2009

Vad ska du bli när du blir stor?

Vid frukosten så börjar lilldottern prata jobb. Hon skall ju börja förskolan till hösten, så det är väl dags att börja planera sin framtid...
Lilldottern är skeptisk till mitt jobbval. Sitta på ett kontor och vänta på att skrivaren skall skriva ut papper? Tråkigt!

Med en klump i halsen så känner jag hon har rätt, och frågar lite förnärmat -
Jaha, men vad ska du bli då?

-På måndag skall jag vara frisör. På tisdag skall jag vara bagare. På onsdag skall jag jobba på TV. På torsdag skall jag sy. På fredag skall jag vara doktor.
Och på lördag...på lördag...vad ska jag göra på lördag...hm...jo, då skall jag vara sotare. Och på söndag skall jag vara målare och snickare...men då är ju veckan slut. Då hinner jag ju inte att vara alla andra saker...


- Nä du kanske måste välja något ändå.

- Då väljer jag bagare...och frisör...och jobba på TV. Inte sotare i alla fall, hi, hi. Och jag tänker inte hugga ner träd...(!)

- Nähä, varför då?

- För att jag tycker att dom är fina...vi brukar ju köpa vår julgran. Det ska man göra. Inte hugga ner den. Min fröken G har huggt en julgran en gång...men vi har ju ingen yxa...

-Gå och borsta tänderna nu...

2 kommentarer:

  1. Ja, vad ska man säga om den tjejen... hon är cool och om det är något hon kan så är det att prata, så jag skulle nog tippa på radiopratare eller nåt i den stilen. Hmm, undrar förresten vem hon är lik, och var hon får alla tankar och idéer i från? En annan sak... En trist dag kan verkligen kännas betydligt roligare och ljusare efter att man har läst både nya och gamla inlägg (som man redan läst några gånger)i din blogg. Så blogga vidare och sprid glädje min vän!

    SvaraRadera
  2. Tackar allra ödmjukast! Då bestämmer vi det. Jag fortsätter skriva. Du, min anonyma vän, fortsätter att läsa.

    SvaraRadera