måndag 27 juli 2009

Det var ju bara en liten "rost ros" på höger framskärm...

Idag skulle det ske! Efter att ha tvättat 745:an för första gången på 5 år, så skulle den även få hjälp med att bli av med dom genanta rostfläckarna. Dom blev så tydliga nu när patinan tvättades bort.

Alla vet vart dom kommer. "Rost rosorna". På skärmkanterna. Så har det alltid varit. Varför, varför har ingen biltillverkare kommit på det? Men min 745:a rullade av bandet i Torslanda 1991, och då sket man väl fullständigt i mina rostproblem 18 år senare.

Ännu en premiär skedde tack vare detta rost projekt. Ett besök på Biltema på Birsta. Bara tanken på Birsta ger mig svett i svanken. Men då visste jag inte vad som väntade mig. Kunderna var vad man i Mittens rike brukar kalla - "lite annars". Mycket truckerkepsar. Jag glömde min. Det var nog därför jag ignorerades. I katalogen framgår att man får experthjälp på Biltema. Men man glömde lägga till - "om du bär truckerkeps". Utan truckerkeps får man lita på sina nedärvda kunskaper om hur man lagar bilar.


Det finns jättemycket prytlar som man skall ha för att ta bort lite rost. Avfettning, rostätare, slippapper P120, primer, glasfiberspackel, slippapper P600, finspackel, maskeringstejp, grundfärg, våtslippapper, lack samt klarlack.

Vad kostar en ny skärm? Eller en ny bil? Tanken slår mig flera gånger, men den manliga stoltheten får mig att stanna kvar i butiken. Att låta mig totalignoreras. Att lasta korgen full med rostborttagningsgrejor. Och samtidigt stå där i kön och se självsäker ut och le lite snett mot truckerkepsen bakom mig. -"Jag kan laga rost jag!"

När man börjar skrapa lite på en "rost ros" så har jag lärt mig en viktig sak idag. Den tenderar att växa. Jag köpte bara en tub med spackel idag. Imorgon skall jag åka och köpa en hink. Och glasfiber. För "rost rosor" kan även bli till ett ganska stort hål när man petar på dom.

Imorgon skall jag fortsätta laga rost.

Eller klippa gräset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar