onsdag 11 november 2009

Who let the dogs in? WhoWho?

Ska vi skylla på media igen? Ger dom kanske en snedvriden bild av Skåne och Skåningar? Är Skåne extra hårt drabbat av invandrare och flyktingpolitik, med dåliga erfarenheter som följd? Värnar Skåningar mer om Skåne än vad andra gör om sina landskap? Är Skåningar kanske lite smartare än vi andra? Ser dom det vi inte ser?

Var någonstans är invandrare sällan välkomna? - Små byar i Skåne!
Varifrån tvingas flyktingbarn fly vidare? - Små byar i Skåne!
Vilka bråkar oftast i Grannfejden? - Skåningar i små byar i Skåne!

Hur kan nu vuxna människor i Vellinge vara "hatiska" mot flyktingbarn. Vi får ständigt lära oss att "se utanför bubblan", "tänka utanför ramarna", t.o.m. gamla kristna värderingar som "älska vår nästa såsom oss själva" kan man plocka fram i det här sammanhanget.

Men hur tänker man i Vellinge? Vad säger dom till sina barn?

Jag tror knappt jag vill veta!

(Ja, jag vet att du bor i Skåne Örjan, men du är inte skåning för det...)

2 kommentarer:

  1. Jag betraktar mig som halvskåning numera. Men det betyder inte att jag förlorat förståndet. Jag bor dessutom i Skånes största by. I den stora byn är inskränktheten mindre än i den lilla byn. Så är det i Skåne men dessvärre också i andra delar av Sverige.
    Gör nu inte misstaget att dra alla skåningar över en kam.

    SvaraRadera