tisdag 13 oktober 2009

Räkna prickarna...

I lördags fyllde Lilldottern 6 år. Idag knäckte hon matte koden. Jag tror att jag var 11 år när jag fortfarande tragglade multiplikationstabellen. Lilldottern tog det i lekis...eller förlåt, förskoleklassen :-)

-"4x4"?, frågade jag Lilldottern sådär lite snabbt.
-"Vänta", sa hon och började med att blunda. Efter en stund kommer svaret - "16".
Där sitter man och försöker klura ut om 6-åringen har lärt sig ett trick. För inte kan hon väl räkna ut det talet i huvudet? Om jag knappt kan, så ska väl inte hon kunna...Men om hon lärt sig ett trick, då hade väl det nästan varit ännu värre...


-"Nä nu får du berätta hur du gör".
-"Jag räknar prickarna i huvudet bara..."

-"Eh"?
-"Ja, när jag blundar så ser jag prickarna inne i huvudet. Men svaret står inte där, så jag måste räkna alla prickarna..."

När jag senare är för mig själv så blundar jag hårt. Men nej, inga prickar finns att räkna.

Det hade nästan känts "bättre" om hon sagt att hon hade en miniräknare i fickan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar