torsdag 18 mars 2010

När är reklam inte reklam?

Har länge funderat på var TV kanalerna drar gränsen för reklam. Såg nyss Malou tysta ner Gert Fylking för att han berättade att han tyckte det var roligt att jobba på MorgonZoo.
"Ja, nu fick du det sagt också", sa hon sarkastiskt och förde över samtalet på något annat. Det vet väl alla att han jobbar där. Vad var det för hemligt med det. Det blir ju bara taffligare och tydligare när dom alltid skall försöka tysta ner sånt där.

Samma sak med dom berömda röda Conversen på melodofestivalen. Hade inte SVT reagerat så starkt, och förbjudit dom, så hade väl ingen reagerat på dom?

Tillbaka till Malou. Strax innan nedtystningen av Gert så hade hon stått och visat upp en ny kokbok för picknickare som några hemmafruar knåpat ihop. Och hon visar upp viner, och bedömer om dom är köpvärda. Och man recensserar böcker, filmer och spelkonsoller och allt möjligt. Det är ju så mycket reklam det kan bli, eller?

Men står det en sprayflaska framme i ett "gör-om-mig" reportage, då vänder man bort etiketten...? Varför är inte den produktinformationen lika intressant som ett vin?

Programmet med Malou fick en trivsam vändning, när gästerna Gert Fylking, Thomas Ravelli och Peter Haber skulle få vara avsmakare av picknickmaten.

"Jag hatar picknick" sa Gert.
"Det är väl det mest obekväma sättet man kan äta på", sa Peter.
"Man kan väl göra det man skall ute, och sedan går man in på en trevlig restaurang och äta", sa Thomas.


Jag tror inte att det var den övergången Malou hoppats på...

Allting går att sälja, med mördande reklam...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar