torsdag 9 april 2009

Like a Virgin

Ibland går jag och funderar på ordet "entreprenör", och vem gör inte det så säg? Jag börjar inlägget med ett sidospår...Jag läste en gång en biografi om Richard Branson- entreprenörernas entreprenör. Jag gillar sådana där sannsagor. The American dream, fast i England. Branson says: "Det bästa sättet för en miljardär att bli miljonär, är att starta ett flygbolag".

Ja, var var vi någonstans - "entreprenör"!

Min fd chef - C.P.S - lät mig förstå att en riktig entreprenör vågar att satsa stort, har stora visioner och ser till att genomföra dom. Han menade att jag aldrig skulle bli en entreprenör, och jag trodde honom.

Wikipedia anser att det är en företagsam person, ofta företagsgrundare, "med förmåga att identifiera möjligheter och skapa resurser för att tillvarata dessa möjligheter".

Hela denna tanken om entreprenörer började igår kväll med att det var en man i en TV debatt som förklarade skillnaden mellan giriga direktörer och entreprenörer med att den senare satsar hela sin tillvaro på sin idé. "Han riskerar hus & hem och sin familjs framtid. Han är aldrig riktigt ledig. Han kan inte ta semester när han vill, och han kan inte sjukskriva sig när han är sjuk. Han kan inte ta ut skälig ersättning för det jobb han lägger ner, och fallskärmar och bonusar är mycket sällsynta".

Fan' trot, men då är man nog en liten entreprenör likt förbannat.
Tack för kaffet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar