söndag 19 april 2009

Våren kom även till Mittens rike!

Vi satte oss i bilen i torsdags för att bege oss till fjällen. Nu var det dags för dom där dagarna i solen, med en god bok osv. Halvägs framme sprack drömmen litegranna. Jag kom då på att "brassestolarna" och liggunderlagen låg kvar hemma. Dom hade en ganska viktig roll i min drömbild inför helgen...
Inte visste vi då, på väg till fjäll-vintern, att vi tog farväl av hemma-vintern. Kanske någon där ovan, fick för sig att vi faktiskt tycker om snö eftersom vi gör oss besväret att resa till den. Och kanske han just därför, på pin kiv, tog bort det som var kvar av snö runt vårt hus. Ja allt är inte borta, vi skall inte överdriva. Men tillräckligt för att man kan glömma snöskottning, och istället börja gräma sig inför den första gräsklippningen...hmpff... men "det luktar ju så härligt av nyklippt gräs"...

Hur som helst - på dagens hemresa så såg jag årets första Tussilago. Kl 15.08 i Ångebyn, strax utanför Ånge - hemvisten för Takida. (Eller i alla fall för deras familjer och vänner...) Våren hade kommit till Mittens rike. Tjoho! Jag tänkte fira ordentligt med varsin glass på bensinstationen i Ånge, men åksjuketabletterna hade slagit ut Lilldottern och Hjärtat så totalt, så jag beslutade mig för att skjuta upp firandet till annat tillfälle. För vad är det nu dom brukar säga i Örebro när det är fint väder - "ja nu ja". Det kan ju bli ett bakslag i vädret. Bäst att ligga lite lågt. Men om det inte kommit någon ny snö nästa helg, ja då blir det glass i stora lass. Familjen får välja fritt i glasskylen. Jag är inte knusslig när det gäller att fira våren. Gräsklippning får vi tänka på lite senare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar