söndag 12 april 2009

Sida vid sida...

Familjen hade samlats i soffan i fredags. Min gamla kompis Fredrik skulle vara med i Singing Bee. Lilldotterns favoritprogram. Förväntan var på topp. Den här killen kan sjunga, sa jag stolt.

Tävlingen börjar. Fredrik tar sig vidare på dom andras 'dålighet'. Så kommer momentet när man skall sjunga refrängen. Programledaren läser upp att Fredrik skall få sjunga Ebba Grön - Staten och kapitalet. Ett leende smyger sig fram i Fredriks ansikte. Den här kan han, säger jag segervisst. Annars kommer han nog få det jättejobbigt, tillade jag. Bandet spelar versen och Fredrik sträcker upp en knuten hand i luften och tar i när refrängen äntligen kommer - "Sida vid sida, hjälpstilssmpf...
det blir alldeles tyst i vår soffa. Vad hände? Fredrik blev till en Staffan Tapper. Han missade en straffspark. Han sjöng fel till Staten och kapitalet...var det slutet på en framgångsrik karriär vi såg framför oss på bästa sändningstid?

Men så fick vi veta orsaken till debaklet. Hans kavajknapp var så lös, att den senare föll av. Det är skönt när man får veta de bakomliggande orsakerna till en katastrof.
Svaret på mitt beklagande mail till Fredrik blev - Jag kunde! kunde! kunde! men knappen var lös! Gunde Svan vann aldrig med en stav. Han försökte, men han misslyckades".

Kom igen Fredrik, kom igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar