torsdag 7 maj 2009

Amortera = Spara ?

Hjärtat vill flytta till stan'. Vad jag tycker om det? Wherever I lay my hat...Storstad, småstad, by eller på landet. Whatever. Jag lyckas oftast att trivas där jag är.
Flyttankarna gör i alla fall att man går på husvisningar, kollar räntor, budgeterar osv. Läser i dagens blaska att man bör räkna med 5-6% ränta. Jo tack, det förstår jag. En ränta på 0% skall man kanske inte gå och räkna med. Är det någon som gjort det?

***

I Mittens rike finns visst en gata som man i folkmun kallar promillegränd. Och inte för att man har ovanligt trevliga gatufester där, utan för att om räntan går upp en promille så måste alla sälja...

***

Att köpa ett hus innebär även att man skall sälja ett hus. Det är ett projekt. Ett stort projekt! När man går på husvisningar så lär man sig snart vad man tittar på. När man tar på sig dom glasögonen och går runt i sitt eget hus...ja då ser man sådant man inte sett förrut. Och det innebär - jobb!

***

Läser även lite blogginlägg här och där om hur "man" amorterar tufft på huset nu när räntan är så låg. "Man betalar ju till sig själv, när man amorterar"... Där tappar jag tråden fullständigt. Hur menar man då? När blev ett hus ett sparobjekt?
Ditt första köp i livet är kanske en bostadsrätt. Efter det så byter man upp sig till ett radhus. När ekonomin tillåter så köper man en villa. Vid varje köp så lånar man upp sig lite till. När får jag igen mina amorterade sparpengar? Skall jag amortera, sälja och flytta till...till...någonannanstans?


Det enda som händer är att vi tar av våra skattade löner för att betala av ett evighetslån till banken. Samtidigt betalar vi mer och mer pengar i ränta till banken för varje bostadsbyte. Samtidigt måste vi även underhålla huset löpande med skattade pengar, för att huset skall behålla sitt värde så att banken är nöjd.

Är det verkligen någon som någon gång skrattat hela vägen till banken?

Nä, låt banken leka bank, och gör något roligare med dina pengar. Eller om du nödvändigtvis måste spara, spara på ett konto där du ser dom. Amortering anyone?

2 kommentarer:

  1. Flytta in till stan! Passa på och byt upp dig till en bostadsrätt. Då slipper du ju snöskottningen.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du skrivit om just sånt här! Vi hade ju föreläsning om typ krediter, lån och grejer igår! :)

    http://www.carrobergqvist.blogg.se

    SvaraRadera