torsdag 21 maj 2009

Björne har siktats!

Ett tvärsäkert vittne har sett den. Björnen! I min lilla by i Mittens rike. Vittnet var säkert. Nej, det var ingen hund, det var en björn. Basta!

På dagens joggingtur runt Uvberget (!) började jag att tänka på den. Björnen. Finns den kvar här? På Uvberget? Där joggade jag runt med hårdrock i iPoden och skulle inte märka något förrän den var över mig. Gulp.

Men, det kanske är bättre att man springer omkring med Bon Jovi och "I'ts my life" på högsta volym i öronen, än att göra det i total tystnad för att hoppa högt vid minsta ljud inifrån snåren. Jag resonerade en stund med mig själv och löste det genom att dra ut den ena öronsnäckan ur örat...
Lagom och Mellanmjölk - det är min melodi det se'.

Men vad gjorde den här? Björnen. Och samtidigt frågade jag mig - vad gör jag här? Är det jag som flyttat för långt norrut, eller är det björnen som flyttat för långt söderut? Kan man skänka pengar någonstans för att lösa problemet? Skall miljövännerna ha pengar för att ändra på evolutionen, eller är det Sveriges Jägarförbund som bör få lösa problemet?

Eller är det kanske lättast att låta naturen få ha sin gång där utanför fönstret, och istället plocka fram den oanvända motionscykeln ur bastun istället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar