torsdag 21 maj 2009

Ännu en uppoffrande medmänniska...

Grannen no.7 stog på garageuppfarten med matkassar, ungar och annat smått och gott runt benen. Jag bromsade in min californiavita 745:a och vevade ner rutan.
-"Tjohoo! Nu är det långhelg! Vad skall vi hitta på för kul? Bygga altan? Klippa gräs? Ta en stänkare"?
-"Näää, suckade han. "Jag skall ju iväg på en sån' där golfresa i helgen. 4 dagars golf med grabbarna. Det blir säker regn, och jag hittar inte min regnjacka...
-"Lyllo dig! Golfresa som är så himla kul"
- "Jo, ja...men du vet, det skulla vara skönt att vara hemma i helgen..."


Men det var då f-n. Ännu en som skall åka iväg på något kul, men som utstrålar uppoffring. "Stackars mig", typ.

-"Jaha ja. Du får åka iväg med dina kompisar och bo på hotel. Du får äta när du vill. Du får sova när du vill. Du får gå upp när du vill. Du får spela golf hur mycket du vill, och du får ta en öl till lunchen. Jobbigt?"

Nu ser jag hur hans ögon börjar bli blanka. Hans blick lyfts mot skyn. Ett leende syns på hans läppar...

-"Bäst att jag går in och börjar packa..."

- "Ja gör det M! Gör det..."

Kalla mig Dr Phil, om du vill...

1 kommentar:

  1. Ja, visst f-n har han det jobbigt hjärtat mitt ; )

    SvaraRadera