torsdag 14 maj 2009

Kan man ta Business Class till himlen?

Min Far har somnat in. Sånt gör ont. Och när någon nära och kär dör, så vill man tro att man kan få sörja detta i lugn och ro. Men icke. Att lämna detta jordeliv förväntas göras på samma affärsmässiga sätt som när man beställer en charterresa till en tropisk destination. Och beställningen måste in nu, med en gång, annars riskerar man att önskat avresedatum blir fullbokat.

- Skall ni resa First class, Business class, Economy class eller Tourist class?
- Vill ni ha en bit mat på resan? Jaha, men det kostar extra.
- Vill ni bo med Sea view, Pool view, Garden view?

Oavsett om man väljer att resa First class och bo med Sea view, så får man ändå anse att när man åker iväg på sin sista resa så är det på en ospecificerad tripp till okänd ort.
Att beställa denna resa för någon annan, är både svårt och smärtsamt. Ändå svårare är det när man inte vet hur den som skall resa iväg, egentligen vill ha det.

Gör alla en tjänst medans du kan. Berätta hur du vill ha det på din sista resa. Sitter du gärna trångt på flyplanet så att du kan bo finare när du kommer fram? Det går att ordna, inga problem, men du måste berätta det för någon.

Gör det nu!

3 kommentarer:

  1. Peter, tråkigt att höra om din pappa. Han var en kylig kille och jag gillade hans bilsmak. Jag minns hans vita amerikanska sportbil.
    Tröstande ord känns ofta platta och klyschiga. Men tiden jobbar för dig. Det gör mycket ont ett tag men begravning och plock med gamla prylar är vändpunkter. Min mamma somnade in på midsommarafton för två år sedan. Det var tungt. Jag vet vad du går igenom.

    SvaraRadera
  2. Tack Örjan!
    Är det inte t.o.m så att du har jobbat på en begravningsfirma en gång i tiden? Eller har jag drömt det kanhända...

    SvaraRadera
  3. Jo, jag gjorde ett par år på Högströms begravningsbyrå. Intressant, lärorikt.

    SvaraRadera