fredag 27 mars 2009

Gräsänkling...

Jaha, så vart man gräsänkling helt appropå...Skjutsade nyss Hjärtat till stationen, mitt i natten. Hon skulle till Göteborg på kurs. Det är så det brukar heta. Lilldottern fick hänga med till stationen. På vägen hem såg hon ut som några av oss gör i Plankans taxibuss, när vi i Mittens rikes evigt ljusa sommarnatt är på väg hem från Gatufesten. Hon hade gamnacke och lite hängande seckel i mungipan...Ingen nämnd, ingen glömd. Jag satt även och funderade på det där egendomliga ordet - "Gräsänkling". Fick slå upp det i Wikipedia när jag kom hem. Det är på Wikipedia man lär sig allt som man inte vet. Dom förklarar ordet gräsänkling så här;

"Gräsänka kallas en kvinna vars make är bortrest. Den manliga motsvarigheten är gräsänkling. Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på ett "förförande i det fria". Därefter har ju ordet gräsänkling fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam".

Klart att tyskarna hade ett finger med i spelet...Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker att det är ganska stor skillnad på "förförd" och "tillfälligt ensam".
Jag är det sistnämnda, och jag tycker att det är tråkigt att vara gräsänkling.
Det är nog ett bra tecken...

3 kommentarer:

  1. åh joo!uppåhoppabörjapoppa eller vad du nu heter... visst har man sett dom! dom där gamnackarna du pratar om.... frågan är har du?
    man undrar ju också hur många år det tar innan ALLA åker hem i den ställningen... en efter en trillar sakta dit...åldern tar ut sin rätt än så länge tar vi "bara" med langos på vägen (eller på sätet) snart finns risk för ett första stopp utanför nacksta för upp dukning av kaffe (jo du kommer nog lära dej att dricka det också...)och ost macka... inga sandwisch,alltså...
    plankan har vid det laget bestämt att bussen går hem redan vid 21... och ja, vissa kommer att ha lite hängande säckel i mungipan men vad gör det? då är man nog glad bara av att inte vara ÄNKA....

    SvaraRadera
  2. Finns verkligen Plankan då?

    SvaraRadera
  3. kan du ge dej på...... inget hon vill missa kan jag tro, så på ren och skär pintji! kommer hon att leva i högsta grad.... som sagt tiden rusar så detta ligger inte så långt fram i tiden min vän.....tyvärr...

    SvaraRadera